Wednesday, November 2, 2016

Junior aku: "Bang, nak share something boleh tak?" Aku: "Boleh. Apa dia?" Junior aku: "Saya tak tahu apa dah jadi pada saya. Sejak saya jumpa perempuan tu, saya asyik terbayang-bayang muka dia. Hati tak tenang." Aku: "Jatuh cinta?" Junior aku: "Entahlah. Apa saya kena buat?" Aku: "Baca Al-Quran, insya-Allah hilang bayangannya." Junior aku: "Dah bang. Tapi, muka dia muncul menari-nari di atas ayat-ayat Al-Quran yang saya baca." Aku: "Chia Chia Chia..." Junior aku: "Abang, orang betul-betul ni. Main-main pulak." Aku: "Hahaha, ok. Abang nak tanya. Kenapa kau baca Al-Quran tadi?" Junior aku: "Untuk tenangkan hati, hilangkan bayangan dia." Aku: "Sebab tu bayangan dia tak hilang." Junior aku: "Maksud abang?" Aku: "Hati akan tenang, bila ingat Allah. Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia. [Q.S. Ar-Ra'du, 13:28] Hati kau tak akan tenang kalau kau cuba melupakan dia. Hanya dengan mengingat Allah yang akan menenangkan hati kau dan melupakan bayangan dia." Junior aku: "Pergh, dalam tu bang." Aku: "Tau takpe. Cukup-cukup berangan. Pergi wudhu' solat taubat, solat hajat, teruskan kehidupan. Kalau betul-betul serius, pergi jumpa mak ayah dia." Junior aku: "Ok bang, saya cuba." Aku: "Cuba yang mana? Solat ke jumpa mak ayah dia?" Junior aku: "Dua-dua sekali." Aku: "Chia Chia Chia.."


via Instagram http://ift.tt/2eVbnbE

No comments:

Post a Comment